Kontakta anser att kundservice och telefonförsäljning driver och utvecklar svenskt näringsliv. Utan kontakter med kunder, medlemmar eller medborgare, kan inte företag och organisationer fungera.
Kontakta finns till för att skapa fokus på allt som rör de miljontals kundkontakter som dagligen hanteras i Sverige. Kontakta verkar för seriositet och kvalitet i syfte att skapa ett bra klimat mellan konsumenter, samhälle och alla de företag som arbetar med kundkontakter.
Kontakta är en ideell förening för alla företag som arbetar med kundkommunikation på distans – i sin kundservice, på försäljningsavdelningen eller på uppdrag åt andra företag. Genom politikerpåverkan, engagemang i lagstiftningsfrågor, utveckling av affärsetiska normer och regler arbetar Kontakta för att hjälpa sina medlemmar att skapa och utveckla grundläggande förutsättningar för att genomföra ännu bättre affärer i framtiden.
Kontakta är sina medlemmars röst och agerar på de närings- och arbetsmarknadspolitiska frågor som kan hota kundkommunikation på distans. Vi lyfter fram ämnen som är viktiga för en fortsatt utveckling och expansion hos våra medlemmar. En förening är så stark som dess medlemmar och ju fler verksamheter vi representerar ju tyngre väger våra åsikter.